Tu jesteś: galeriapkp / Opisy parowozów / Px48 

Px48

 

Konstrukcja parowozu jest oparta na przedwojennym typie Pw29 ("Wilno" - obecnie oznaczonym symbolem serii Px29), budowanym od 1929 roku w Warszawskiej Spółce Akcyjnej Budowy Parowozów. Ogółem w latach 1930 - 1931 wyprodukowano 21 parowozów tej serii. Wszystkie zostały zakupione przez ówczesne Ministerstwo Komunikacji. Była to bardzo udana konstrukcja o dużej mocy i sile pociągowej, a jednocześnie bardzo ekonomiczna w zużyciu węgla. Zapas wody i węgla umożliwiał prowadzenie składu o masie 300 t na trasie o długości ok.65 km bez potrzeby uzupełniania paliwa...


Dokumentację i rysunki techniczne parowozu Pw29 odnalazł w Krakowie  (w roku 1943)  wśród materiałów niemieckich pracownik Fabloku inż. K. Sielecki i uratował je dla archiwum zakładów. Według tej dokumentacji z nieznacznymi tylko zmianami opracowano konstrukcję parowozu serii Px48 (w ulepszonej wersji oznaczony jako Px49) , który produkowano w latach 1949 - 1955 dla potrzeb PKP. Ogółem wyprodukowano 101 sztuk tych parowozów. Niezależnie od tego produkowano wersję eksportową (z trzyosiowym tendrem).

 

W wersji tej wyprodukowano:
- 10 parowozów "Duna" (1949) na eksport do Rumunii
- 12 parowozów "Sawa" (1950) na eksport do Jugosławii ( umowa nie została zrealizowana - parowozy przekazano na PKP pod oznaczeniem Px49)
 
Parowozy serii Px48 były budowane przez Fabrykę Lokomotyw w Chrzanowie. W zasadzie były przeznaczone do pracy na torze 750 mm, jednak na początku lat pięćdziesiątych Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Nowym Sączu przystosowały 17 sztuk tych parowozów do pracy na torze o prześwicie 1000 mm.
       

Przez wiele lat były podstawowym, nowoczesnym środkiem trakcyjnym na kolejach wąskotorowych w Polsce. Obecnie jednak wypierane są przez lokomotywy spalinowe. Średzka Kolejka jest obecnie ostatnią, która prowadzi pociągi wyłącznie parowozami.

 

__________________________________________________________________________________________

Podstawowe dane techniczne Px48:

 

Szerokość toru: 750 mm (1000 mm)
Średnica cylindrów: 2 x 320 mm
Skok tłoka:  360 mm
Średnica kół napędnych: 750 mm
Ciśnienie pary w kotle: 13 kg/cm2
Powierzchnia rusztu:  1,47 m2
Powierzchnia ogrzewalna kotła: 39,0 m2
Powierzchnia przegrzewacza: 15,5m2
Masa parowozu próżnego: 20 t
Masa w stanie służbowym: 22 t
Prędkość maksymalna: 35 km/h
 
Tender:
Zapas wody : 6,0 m3
Zapas węgla:  4 t
Ciężar tendra próżnego:  8 t
Ciężar w stanie służbowym: 18 t

__________________________________________________________________________________________

 

ZAPRASZAM DO OBEJRZENIA ZDJĘĆ z Px48 ! ! ! (kliknij tutaj)

 

 

 

                                                                                                 < < < POWRÓT

 
© M. Frankowski 2008-2012 | Wszystkie prawa zastrzeżone | Pytania lub komentarze? - napisz: mateusz850@onet.eu

Kreator Stron www