Tu jesteś: galeriapkp / Opisy parowozów / Pm36 

Pm36

 

W 1936 roku została stworzona nowa seria – Pm36. PKP wtedy potrzebowało parowozów pośpiesznych z otuliną aerodynamiczną. Dzięki takiej otulinie lokomotywa mogła osiągnąć większą prędkość. Projekt nowego parowozu powstał z udziałem profesora Adama Księżopolskiego oraz inżyniera Kazimierza Zembrzuskiego w 1936 roku w fabryce lokomotyw w Chrzanowie. Zbudowano wtedy 2 parowozy: Pm36-1 i Pm36-2, który nie posiadał otuliny aerodynamicznej jak jego poprzednik. Gdy Pm36-1 pojechał do Paryża na Wystawę Techniki i Sztuki w 1937 roku został nagrodzony złotym medalem. Następnie został przejęty przez Niemców. Do roku 1942 prowadził rozkładowe pociągi. Następnie został zezłomowany.

Pm36-1 w otulinie aerodynamicznej.

 

 

Drugi parowóz, czyli Pm36-2 doczekał końca wojny. Kilkanaście lat później został przekazany do Warszawskiego Muzeum Kolejnictwa. Jednak w styczniu 1995 roku został naprawiony w ZNTK Piła. Rok później trafił do Wolsztyna, gdzie nadano mu nazwę „Piękna Helena”

 

Dziś parowóz posiada zielono-oliwkowe malowanie nadane w 2009 roku po naprawie głównej.

 

__________________________________________________________________________________________

Podstawowe dane techniczne Pm36-2:

 

 

Układ osi

2-3-1

Średnica cylindra

530 mm

Skok tłoka

700 mm

Średnica kół napędnych

2000 mm

Średnica kół tocznych

1200 mm

Całkowita długość parowozu

14 843 mm

Powierzchnia rusztu

3,9 m2

Powierzchnia przegrzewacza

71 m2

Nadciśnienie pary w kotle

18 atm.

Obciążenie osi napędnych

17,3 t

Masa w stanie próżnym

84,3 t

Masa służbowa

92,7 t

Siła pociągowa

106 kN

Moc

1800 KM

Prędkość maksymalna

130 km/h

 

__________________________________________________________________________________________

 

< < < POWRÓT

 
© M. Frankowski 2008-2012 | Wszystkie prawa zastrzeżone | Pytania lub komentarze? - napisz: mateusz850@onet.eu

Kreator Stron www