Tu jesteś: galeriapkp / Opisy parowozów / Ol49 

Ol49

 

Parowozy serii Ol49 miały zastąpić lokomotywy Ok1 oraz Ok22. W sumie wyprodukowano ich 116, wszystkie w fabryce lokomotyw w Chrzanowie. Budowa obejmowała lata 1949 – 1954. Cztery „Oelki” trafiły do Korei Północnej a reszta została w Polsce.

 

Ol49 była lokomotywą przeznaczoną do prowadzenia pociągów osobowych oraz pośpiesznych. Bardzo szybka eksploatacja tych parowozów przyczyniła się do szybszego zużycia wielu części kotła oraz podwozia. Niestety było bardzo dużo wypadków z udziałem maszyn z tej serii. Ucierpiały wtedy lokomotywy takie jak: Ol49-30, Ol49-62, Ol49-101, Ol49-94.

 

Pod koniec lat 80 XX w odkryto, iż parowozy te spisują się lepiej niż produkowane obecnie spalinowozy. Jednakże ich eksploatacja została zakończona w obrębie 1990 roku.

Obecnie wiele parowozów tej serii znajduje się w Wolsztynie.

 

Wykaz parowozów Ol49 znajdujących się w Wolsztynie (na rok 2009):

·        Ol49-7

·        Ol49-23

·        Ol49-59

·        Ol49-60

·        Ol49-99 – parowóz błędnie oznaczony numerem 69

·        Ol49-81

·        Ol49-85

·        Ol49-111

 

__________________________________________________________________________________________

 

 Podstawowe dane techniczne parowozu Ol49:

 

Układ osi

1-3-1

Nacisk osi w stanie roboczym 

17,15 t

Długość parowozu z tendrem

20675 mm

Waga parowozu próżnego

75,1 t

Masa w stanie roboczym

83,25 t

Moc

949 kW

Siła pociągowa

9600 kG

Prędkość maksymalna

100 km/h

Średnica kół napędnych

1750 mm

Ciśnienie w kotle

16 atm.

 

__________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

< < < POWRÓT

 
© M. Frankowski 2008-2012 | Wszystkie prawa zastrzeżone | Pytania lub komentarze? - napisz: mateusz850@onet.eu

Kreator Stron www